Ce funcționează

Ce funcționează (12)

mountain 2562282 640

Relațiile în care trăim ne modelează și influențează, subtil și eficient, cam toate rezultatele pe care ajungem să le avem. Asta se știe :) și este formulat în multiple moduri, și reconfirmat, în vremurile noastre, de cercetătorii britanici (și nu numai…).

Ce se spune mai rar, spre deloc, este că rolul pe care îl au relațiile în viața noastră poate fi unul pozitiv, de creștere și dezvoltare, sau dimpotrivă, unul negativ, de limitare și plafonare. Putem să creștem, în relații care ni se potrivesc și care țin pasul cu noi, pe măsură ce devenim versiuni mai bune de noi înșine. Sau putem să batem pasul pe loc și să stagnăm, ceea ce duce, invariabil, la a involua, la a ne irosi potențialul, la a deveni versiuni mai puțin reușite de noi înșine, dacă ne alegem relații care nu ni se potrivesc și în care nu avem spațiu, susținere, dinamică sau resurse, pentru a crește.

Cum se întâmplă cel mai des – cred eu – e că începem relații care ni se potrivesc, și în care, o vreme, creștem, doar că, pe neobservatea și, probabil, pe neasumatea, ajungem la o zonă din relație în care doar unul din noi crește, iar celălalt s-a pierdut undeva pe drum, din variate motive. Iar acest platou relațional implică tensiuni, jocuri de putere, delimitări artificiale de roluri și responsabilități și tot felul de alte construcții raționale și afective, care ascund un adevăr simplu:

Unul din noi a crescut și-și dorește să continue să crească, celălalt a rămas vizibil în urmă, în propriul lui proces de creștere, iar relația nu mai este un spațiu win-win.

Identificăm cu ușurintă, dacă vrem, la ce moment din relație a apărut platoul. Este acel moment în care au apărut: competiția cu partenerul, reproșurile pentru succesul celuilalt, în locul bucuriei oneste, invidia benignă sau malignă și, desigur, sabotajele mai mult sau mai puțin discrete față de planurile și dorințele de creștere ale celuilalt, începând de la banalele și toxicele jocuri de culpabilizare, pănă la “creditarea” partenerului cu toate așa-zisele eșecuri, personale, ale relației și, în cazurile mai grave, ale propriilor planuri de creștere ale partenerului “codaș”.

Ce generează platoul este temă de relații, de abordat prin coaching pragmatic.

Ce poți face, după ce conștientizezi că o relație care, o vreme, a funcționat, a ajuns în acest platou în care doar unul din doi crește? Depinde de care parte a relației te găsești.

Dacă ești cel care a încetat să crească...Dacă ești cel care a crescut...

...probabil că ți-ar fi foarte greu să admiți asta. E așa de la îndemână să dai pur si simplu vina pe partener, pentru că el are și poate ceea ce tu nu ai și nu poți…

Mult mai curajos și mai sincer ar fi să îți amintești că o relație înseamnă: eu, tu și noi. Și că, în timp ce “noi” poate fi o călătorie mirifică și un paradis în care și eu, și tu, creștem, responsabilitatea vieții și a creșterii fiecăruia este… a fiecăruia.

E nedrept, nefiresc și nesustenabil, să abdicăm de la responsabilitatea propriei noastre creșteri, în favoarea partenerului. Dacă partenerul a crescut, aceasta nu este o vină, este un merit, un rezultat. Care te-ar putea motiva și pe tine să crești, dacă ai utiliza optim relația.

...depășind relația, probabil ți-ar fi foarte greu să renunți la încă o soluție, și încă una, pentru că deja ai preluat mult mai multe, în contul relației, decât partenerul, sau chiar decât ai primit din relație și de la partener.

E așa de la îndemână să reziști pe metereze și să soluționezi încă o opoziție a celuilalt, la ceea ce pentru tine e doar o creștere naturală, încă o învinovățire, încă o competiție inutilă și toxică relației.

Mai curajos și mai sincer ar fi, poate, să-ți rogi partenerul să te înțeleagă și el, pe tine, că ai crescut, și că ai alte nevoi, inclusiv nevoia ca și el să te susțină să crești mai departe, devenind parte din soluție, pentru tine, în loc de parte din problemă.

Și dacă, totuși, zona de platou relațional durează de cam multă vreme, și nu se întrezărește nimic realist, de natură să genereze o schimbare către o nouă etapă în care și eu, și tu, și noi, am putea crește?

Acesta este locul în care a continua relația poate însemna a ne da acordul pentru propria noastră coborâre, în loc de urcare. Căci o relație în care doar unul crește este o relație care îi coboară pe amândoi. Mult mai curajos și mai sincer ar fi, în acest caz, ca relația să se încheie. Astfel, fiecare dă celuilalt, și sieși, șansa de a găsi o nouă relație. Una care îi ridică pe amândoi.

*Disclaimer: Nu pledez pentru despărțiri și ieșiri intempestive, din relații. Pledez pentru relații care îi ridică pe amândoi :)

Tuesday, 08 November 2016 18:19

Hire for Motivation, Coach for Skills!

Written by

Un fenomen interesant pe piața muncii, care pare să capete amploare în ultimii ani, este migrația tinerilor talentați dinspre companii mici-medii (câteva zeci sau câteva sute de angajați) către… generic vorbind, “corporații” (companii multinaționale, cu mii de angajați worldwide).

Există, desigur, și o sumedenie de explicații pentru acest trend, o bună parte din acestea focusate în jurul argumentului financiar. Tinerii migrează – se spune – de la companii mici către companii mari în baza siguranței financiare pe care acestea din urmă o oferă, avantaj competitiv pe care companiile mici nu-l pot contracara eficient.

Rezultatul acestor migrații profesionale (care reprezintă, în fapt, simpla competiție a companiilor pentru oameni), este că în întreaga piață a muncii apare îngrijorare și incertitudine, pentru toți participanții scenei profesionale:

  • Companiile mici încep să își depășească bugetele, încercând să egaleze forța financiară a companiilor mari, ofertând salarii care sunt greu sustenabile, iar când strategia aceasta își arată efectele secundare, apar nemulțumiri ale acționarilor și managementului și implicit schimbarea politicii sau adoptarea unor politici mai prevăzătoare;
  • Companiile mari se întrec în noi și noi politici de management al talentelor, strategie care uneori duce la a încuraja mai degrabă neimplicarea oamenilor în proiectele companiei, oamenii devenind preocupați prioritar de ce primesc, față de ce pot oferi ;  
  • Oamenii pentru care se concurează… “talentele”, ajung prinși cumva la mijloc, într-o continuă dilemă despre dacă se găsesc sau nu la locul potrivit, sau în jobul potrivit… având în vedere că există atât de multe alte opțiuni! Și mai ales având în vedere că iarba pare mereu mai verde în partea cealaltă...
 sad corporate

Rezultatele acestei competiții, din care nimeni, oameni sau companii, nu iese câștigător pentru prea multă vreme? Jobul de recrutare devine semnificativ mai dificil. Loializarea oamenilor devine semnificativ mai dificilă. Leadership-ul devine semnificativ mai dificil.

Ce putem face?

În afară, desigur, de a mări în continuare ofertele financiare și de a inventa noi politici de management al talentelor?

Putem schimba paradigma relațiilor profesionale, încă din timpul recrutării și imediat după, în perioada de inducție a noilor colegi. Cum? Hiring for motivation and coaching for skills!

Hiring for Motivation

Primul pas ar fi să încetăm să mărim ofertele financiare și să încetăm să inventăm noi politici de management al talentelor, pentru că tocmai aceste strategii sunt cele care aduc în prim plan, și pentru companii, și pentru oameni, aspectele financiare. Încercând să tot plusăm pe ofertă, nu doar că generăm pentru companie presiunea acelor bugete suplimentare, dar îi dezorientăm și pe oameni, pentru că îi încurajăm să se concentreze pe motivația financiară!

Iar pasul următor este să ne reamintim că scopul oricărui job este un efort comun către niște rezultate pe care și le propune compania, ai cărei reprezentanți suntem, și în numele căreia recrutăm. Și să începem să ne selectăm noii colegi verificându-i, la interviu, în ceea ce privește motivația lor pentru jobul oferit, în plus față de a le verifica rezultatele înscrise în cv! Este vorba despre a schimba focusul dialogului de recrutare către intențiile persoanei viitor coleg, intenții peste care, dacă sunt aliniate cu interesele companiei, putem construi ulterior variate motivații non-financiare.

Aceleași intenții ale persoanei viitor coleg, dacă le ignorăm, și nu sunt aliniate cu interesele companiei, vor deveni evidente noului coleg destul de repede, după ce ajunge în firmă, moment din care va și începe, probabil, să proiecteze așteptări privind acele compensații financiare, din moment ce jobul oricum nu este prea potrivit cu el, ca persoană.

Cv-ul unei persoane oferă informații despre trecutul acesteia, nu și despre ce intenționează persoana să facă, dacă îi oferim jobul. Astfel că o abordare diferită față de a chestiona experiența și cv-ul este de a întreba cum intenționează să arate candidatul la noi în echipă, acele atitudini, valori, abilități, pe care noi, ca și companie, le valorizăm și căutăm la viitorii colegi. Nu cum a făcut în trecut, ci cum le-ar face, pentru noi, în viitor!

Să întrebăm Cum ai face…? În loc de Cum ai făcut, până acum…?. Desigur, un exemplu din trecutul candidatului poate fi relevant privind abilitățile. Dar răspunsul la întebarea despre viitor și despre ce ar vrea să facă este și mai relevant, privind motivația. Și oricât de contraintuitiv ar suna, abilitățile sunt mai ușor de gestionat managerial, decât motivația.

 

Suntem companie inovativă și valorizăm inițiativa personală?

Ar trebui să îl întrebăm pe candidat cum intenționează să arate, la noi în firmă, inițiativă. Și ar trebui să insistăm până ne convingem dacă persoana valorizează sau nu inițiativa, și dacă este interesată să lucreze în acest mod.

Suntem o echipă suportivă, punem accent pe atmosfera caldă, de ajutor reciproc?

Ar trebui să îl întrebăm pe candidat cum intenționează să își ajute colegii, atunci când aceștia au dificultăți cu jobul lor, chiar dacă el nu este direct implicat în task-ul acestora. Sau cum intenționează să disemineze în noua echipă cunoștințele lui, dacă vorbim despre un intermediate sau senior…

Suntem o echipă competitivă, punem accent pe poziționarea către piață, pe atingerea unor target-uri măsurabile, pentru care concurăm între noi?

Ar trebui să îl întrebăm pe candidat cum ar reacționa dacă nu ar obține target-urile scontate. Sau pur și simplu cum ar lucra cu colegii mai buni decât el și cu cei pe care îi depășește.

Suntem o companie organizată, cu reguli clare și indicatori măsurabili, pe care noi, managerii, îi monitorizăm susținut?

Ar trebui să îl întrebăm pe candidat cum se va poziționa când i se va cere să respecte tot soiul de norme, reguli și proceduri, mai ales acelea pe care poate nu le consideră necesare.

 

Exemplele date sunt aliniate cu cele 4 tipuri de culturi organizaționale (adhocrație, clan, piață, ierarhie) cercetate de Kim Cameron și Robert Quinn, bazându-se pe cadranul valorilor concurente (https://www.goodreads.com/book/show/9083253-diagnosing-and-changing-organizational-culture). Pornind de la setul de valori ale liderului companiei, de la stilul de leadership preferat și de la tipul de rezultate pe care compania le dorește se pot dezvolta teste și întrebări specifice care să verifice obiectiv, pragmatic, compatibilitatea motivației oricărei persoane cu motivația necesară în companie.

Ce rezolvăm astfel, prin "Hiring for Motivation"?

Ne creștem șansele de a recruta persoane care au motivația adecvată stilului nostru de leadership și valorilor noastre organizaționale. Implicit, ne creștem șansele de a aplica, eficient, ulterior, motivație non-financiară acestor colegi, pentru că i-am recrutat, de la început, compatibili cu identitatea noastră reală de companie.

Pentru a păstra motivația aceasta și a o valorifica, ulterior, aliniat cu obiectivele companiei, mai avem de desfășurat leadership eficient după ce recrutăm. Iar despre această a doua parte a soluției, Coach for skills, voi vorbi în articolul următor!

 
We Can Do It 

Dacă rezonezi cu principiile de mai sus și ești în căutarea unui coach eficient,

Programează-ți acum, gratuit, o sesiune de coaching.

lets-talk

Coaching for Skills… coming next!

Monday, 11 April 2016 11:04

Încrederea - resursă sau risc?

Written by

Pixie Dust

“I'm not upset that you lied to me, I'm upset that from now on I can't believe you.”
~Friedrich Nietzsche

Încrederea este una dintre relațiile de bază în orice grup. Fie că discutăm despre grupurile din viața personală, despre echipele cu care lucrăm, sau despre parteneriatele 1-la-1 în care alegem să intrăm, încrederea este unul din ingredientele sine-qua-non care fac posibile relațiile, colaborările, schimburile de informații și idei, lucrul în comun pentru obținerea unor rezultate. 

De aceea este important să înțelegem ce presupune, sub aspect obiectiv și subiectiv, relația de încredere. Fie că suntem sau nu conștienți de încrederea pe care o acordăm, și de încrederea care ne este acordată, toate relațiile în care participăm sunt, în diferite forme, relații de încredere. Conștientizarea încrederii, ca și parte a oricărei relații, este o calitate pe care o dobândim prin exercițiu. În același timp, succesul relațiilor de încredere în care ne implicăm depinde nu doar de abilitățile noastre de a conștientiza și primi, respectiv oferi, autentic și conștient, încredere, ci și de abilitățile persoanelor cărora le oferim sau de la care primim, încredere, de a primi și oferi, în mod conștient, încredere.

Dar, ce este încrederea?

Încrederea este o relație de angajament. Încrederea se consumă în prezent, cu scopul de a genera beneficii pentru viitor. Obiectul relației de încredere îl constituie promisiunea unei persoane (care primește încrederea) de a îndeplini, la un moment ulterior (deseori nespecificat) așteptările unei alte persoane (care acordă încrederea), în baza unui angajament compus din acțiuni ale ambilor.

Există așadar câteva elemente:

  • Obiectul relației = așteptările unuia și promisiunea celuilalt
  • Durata relației = în prezent, pentru viitor
  • Conținutul relației = angajamentul comun de a acționa către viitorul promis

Unde și când apar problemele? De ce se deteriorează unele relații de încredere? De ce se transformă unele relații de încredere în dezamăgiri, trădări, scepticism, negativitate? Față de sine însuși, față de celălalt, față de grupul în care s-a născut încrederea, sau, la modul extrem, față de viață în general?

Răspunsul pe scurt, bazat pe experiența concretă a mai multor relații de încredere solidă a căror încheiere am observat-o, uneori în timp real, alteori, retroactiv, deseori din rol de mentor, coach, manager dar și, uneori, din rol de participant direct, de o parte sau de alta a relației de încredere, este: datorită schimbării.

Relațiile de încredere se deteriorează și, mai devreme sau mai târziu, se încheie, deoarece realitatea relației se schimbă, în ritm mai alert decât poate relația să se adapteze schimbărilor. Ce înseamnă că realitatea relației se schimbă? Cine și ce se schimbă, de fapt? Fie unul din participanți, fie ambii, fie contextul comun, fie contextul fiecăruia.

Ce era adevărat, valid și autentic la începutul relației nu rămâne valabil la nesfârșit. Și rareori participanții au timpul, priceperea și curajul de a actualiza angajamentul care face obiectul relației, înainte ca relația să devină atât de diferită, în prezent, față de ceea ce este dispus, interesat sau capabil să facă participantul care invocă schimbarea, pentru celălalt, și pentru adaptarea relației noilor condiții.

Să vedem câteva exemple.

  • După mulți ani de căsătorie, unul din soți dorește separarea, pentru motive care erau acolo de la început, doar că, la început, a ales să le ignore.

Cum se traduce această situație, sub aspectul încrederii? O posibilă traducere este că, demult, la început, soțul care acum spune că nu mai sunt acceptabile acele aspecte, a ales, probabil, să îi acorde încredere celuilalt, privind rezolvarea acelor aspecte, în timp. Timpul însă a trecut și acele aspecte au rămas acolo sau, mă rog, nu s-au modificat suficient pentru așteptările celuilalt. Soțul nemulțumit, care aduce în discuție separarea, afirmă, în fapt, că pentru el, în prezent, acele aspecte nu mai sunt acceptabile. Greșește el? Este incompatibilă această afirmație cu faptul că, pentru toți acei ani, a ales să acorde acea încredere? Not really. 

Soțul părăsit răspunde, în acest caz, prin a se simți trădat, surprins fiind de schimbarea partenerului: "Dacă atâta vreme a fost în regulă, așa, acum vrei să ne despărțim, pentru acest aspect? Nu mă așteptam ca tu să... Tu te-ai schimbat. Este vina ta, eu îmi vedeam liniștit de viața noastră comună."

A cui este responsabilitatea pentru destrămarea relației, pentru încrederea trădată? Cine este răspunzător, cel care invocă schimbarea, sau cel care invocă suprinderea față de schimbarea celuilalt? Desigur, responsabilitatea este împărțită. Și responsabilitatea, față de relație, este a fiecăruia, pentru partea lui. Niciunul nu a avut suficientă grijă de relație încât să o schimbe, în paralel cu schimbarea realității percepute de fiecare. 

  • Un angajat considerat de către manageri valoros, competent și dedicat companiei anunță, pe neașteptate, că își dorește un parcurs profesional cu totul diferit decât are acum, și că, subsecvent, pleacă din firmă/din țară/din profesia curentă. Managerii sunt surprinși, colegii de profesie sunt surprinși, și nici chiar angajatul în sine nu are o argumentație logică a imposibilității pe care o declară de a își continua angajamentul profesional curent.

Cum se traduce această situație, sub aspectul încrederii? O posibilă traducere este că, demult, la începutul colaborării, când angajatul a demonstrat primele abilități (poate chiar junior fiind), managerii au ales să îi acorde acestuia încredere, sub aspectul rezultatelor pe care angajatul le poate genera companiei. Fișa postului de atunci, de la început, angajatul probabil a îndeplinit-o cu brio, ceea ce a dus, desigur, la schimbarea acesteia (schimbarea contextului relației), schimbare pe care, o vreme, angajatul a integrat-o în angajamentul său. 

O dată cu trecerea timpului, contextul profesional s-a schimbat. Poate managerii de la început s-au schimbat (în relația de încredere între firmă și angajat, deci, s-au diversificat participanții), poate firma a crescut și asteptările față de angajat au crescut, poate că angajatul a pierdut, pe drum, legătura cu misiunea și viziunea companiei, sau poate că angajatul nu a fost niciodată aliniat cu misiunea și viziunea companiei. Oricare ar fi fost cauzele, angajamentul în sine a devenit, treptat, incompatibil, cu angajatul, cu firma, sau cu ambii.

A cui este responsabilitatea pentru încheierea relației profesionale, care totuși a înregistrat niște rezultate, în timp? Cine răspunde pentru efectele anunțului neașteptat al angajatului de a ieși din angajament? Desigur, atât compania, cât și angajatul. Scăderea în motivarea angajatului s-ar fi putut vedea, probabil, în diferite situații, dacă firma ar fi manifestat preocupare pentru reevaluarea angajamentului. În egală măsură, angajatul ar fi putut semnala firmei de la primele dăți în care s-a observat desprins de misiune și de viziune, pentru a solicita o soluție.

După ce am explorat două exemple, unul din zona personală, unul din cea profesională, te invit să parcurgi pașii următori de Self-coaching, pentru a-ți evalua, în prezent, relațiile de încredere, astfel încât să devii mai conștient de rolul pe care ți-l asumi tu, rolul pe care ți-l acordă alții, și astfel încât să reușești, pe viitor, mai eficient, să eviți a te găsi la unul din capetele negativate ale unei relații de încredere ajunse la sfârșit.    

Să începem! 

self coaching 

 1. Cum îți formulezi așteptările, în relațiile în care alegi să acorzi încredere?  

Formularea așteptărilor este importantă, deoarece determină în mod direct calitatea promisiunilor pe care le poți primi de îndeplinire a acestor așteptări.

Cât de clare sunt așteptările pe care le ai? Cât de clar reușești să le formulezi? Ce criterii obiective atașezi așteptărilor subiective? Altfel spus, cum te asiguri că interlocutorul aude exact ce reprezintă pentru tine așteptările despre care discuți?

Tip: A ne exprima cu precizie punctele de vedere este o abordare considerată, de obicei, directă, în mediul de afaceri, și, descurajată, uneori, mai ales în medii organizaționale orientate către subtilitate și diplomație, medii în care se promovează comunicarea ambiguă, ambivalentă, care să permită, ulterior, reinterpretarea afirmațiilor și a angajamentelor. Indiferent însă de mediul în care lucrăm, a ne exprima cu precizie așteptările, mai ales la începutul unei relații și, pe parcurs, la momentele de reevaluare, ne salvează, ulterior, de efectele inerente ale mesajului neînțeles, neînțelegere care funcționează și împotriva noastră, mai ales dacă am contribuit voluntar la crearea neînțelegerii, prin comunicare imprecisă a așteptărilor. 

self coaching

     2. Cum verifici autenticitatea promisiunii celuilalt, în relațiile în care alegi să acorzi încredere?

Așteptările și promisiunea constituie obiectul relației. După ce te-ai asigurat că îți exprim cu suficientă claritate așteptările, pasul următor este să verifici calitatea promisiunii în care alegi să ai încredere.

Partenerul știe, vrea și poate, să îndeplinească respectiva promisiune? În ce măsură promisiunea este realistă, realizabilă, și în ce măsură promisiunea e interesantă, datorită entuziasmului și motivației aparente a partenerului? Cum verifici credibilitatea partenerului? Cum verifici credibilitatea promisiunii?

Tip: Calitatea promisiunii depinde nu doar de conținutul promisiunii, ci și de persoana partenerului. Există persoane charismatice, extroverte, bune povestitoare, și care ar putea, teoretic, să convingă pe oricine de orice, oricând, fără a avea în mod necesar abilitățile necesare susținerii promisiunilor pe care le fac. Întocmai cum există persoane cu capabilități limitate în a se vinde pe ele însele, fără însă a le lipsi abilitățile necesare susținerii promisiunilor pe care le fac.

self coaching 

3. Cum îți asumi durata relațiilor de încredere?  

Poate că oricine își dorește relații autentice, care să dureze pentru totdeauna, și să constituie povești de happily ever after. Totuși, există puține lucruri frumoase care durează pentru totdeauna, sau... mult. Cu cât devii mai realist privind durata relațiilor tale, cu atât îți crești șansele de a nu fi surpins de efectul puternic al timpului, asupra ta, a partenerului, și a relației.

Care este momentul viitor la care partenerul ar trebui să fi reușit deja îndeplinirea promisiunii? Cum procedezi dacă acel moment viitor apare, și promisiunea nu este îndeplinită? Câtă deschidere ai către a-ți asuma potențialul sfârșit al relației, dacă soliciți rezultatele pentru care ai acordat încredere, și partenerul îți invocă o neînțelegere, o responsabilitate a ta, sau o justificare de orice fel, care explică de ce nu a reușit să îndeplinească partea lui de angajament?

Tip: A defini limite de timp pentru relații care ne plac și pentru care nu găsim, neapărat, o necesitate a limitelor, poate părea negativist, destructiv sau antimotivațional. Totuși, a defini aceste limite cu acordul partenerului, și cu conștientizarea comună, asumată, a necesității respectivelor termene, pentru misiunea mai mare (a fiecăruia din parteneri și a contextului în care are loc relația), va avea, în cazul cel mai nefericit, măcar efectul definirii unor plase de siguranță, dacă, într-adevăr, relația nu produce rezultatele promise și pentru care s-a acordat încrederea.

self coaching 

4. Cum verifici capacitatea de a-și asuma angajamente a persoanei căreia alegi să îi acorzi încredere?

Oamenii intră rareori în relații de încredere, cu intenția de a trăda sau de a nu-și onora promisiunile. Însă, ce înseamnă pentru fiecare persoană o promisiune, onorarea unei promisiuni, circumstanțele atenuante, scuzele și justificările care, conform lor, îi derogă de asumarea responsabilității, așa cum au declarat-o, toate acestea dau naștere unor posibilități ample în care lucrurile pot merge diferit față de ce se promite la început și pe parcurs.

Care este nivelul de maturitate și responsabilitate al persoanei în care alegi să ai încredere? Ce rezultate, capacități, abilități obiective ale persoanei, îți sugerează că persoana înțelege angajamentul, în toată întinderea lui, poate și vrea să facă ceea ce este necesar, pentru a-și îndeplini partea lor de angajament? Cum reacționează partenerul la greșelile proprii? Cum își asumă termenele pentru promisiunile făcute? Cum reacționează partenerul când îi soliciți să răspundă pentru ceva ce și-a asumat, și nu a funcționat conform așteptărilor? Cât de abil este partenerul în a-și construi justificări și scuze, în loc de asumări, și soluții viitoare?

Tip: Într-o relație de încredere funcțională, explicațiile și schimbarea angajamentului sunt firești. A înțelege și a accepta explicațiile partenerului este înțelept, câtă vreme relația continuă către viitor și către soluții, și câtă vreme promisiunile neîndeplinite din variate motive acceptabile dată fiind relația sunt asumate și îndeplinite în viitor. Dacă, însă, teritoriul angajamentelor nerespectate devine un teritoriu în care o parte prezintă noi și noi justificări, iar cealaltă găsește noi și noi moduri de a accepta justificările, poate că este momentul ca partenerul care acordă încrederea să reevalueze utilitatea angajamentului curent, pentru așteptările sale.

În concluzie, o relație de încredere este un lucru frumos, care se regăsește în componența tuturor relațiilor de succes, fie ele personale sau profesionale. Ca orice lucru bun, o relație de încredere nu se întreține de la sine, necesită grijă, atenție și implicare continuă, a ambilor parteneri. Reușita relațiilor de încredere ale fiecăruia din noi depinde, întotdeauna, de noi și de partenerii cărora alegem să le acordăm încredere. Să medităm, deci, mai atent, de fiecare dată când alegem să acordăm cuiva încredere. Doar pentru că noi putem, nu înseamnă că și ei pot. Și dacă noi putem, atunci cu siguranță merităm să ne alegem corect partenerii!

Friday, 15 January 2016 13:55

A decide sau a-ți asuma?

Written by

Indoieli

Luarea deciziilor este una din temele frecvente în coaching-ul executiv. Derivată din probleme de management al timpului, al priorităților, al stress-ului, al carierei, al echilibrului viață personală-viață profesională, sau dintr-o multitudine de alte probleme, tema îmbunătățirii abilităților personale de a lua decizii mai bune, mai rapide, mai eficiente, apare frecvent pe lista de obiective a managerilor, astfel că vă invit să parcurgeți checklist-ul următor de self-coaching, pentru a afla cum stați voi la acest capitol!

Exercițiul poate fi interesant de parcurs de unul singur, sau cu ajutorul unei persoane cu care ai o relație suficient de deschisă, cât să-ți permiți să discuți cu onestitate despre acele situații provocatoare, sub aspectul deciziilor. Dacă alegi să discuți cu o persoană față de care ești curent interesat în a menține sau construi o anumită imagine, profesională, probabil că vei eșua în a identifica acele decizii pe care chiar ai nevoie să le îmbunătățești, pentru că vei fi mai degrabă preocupat de păstrarea imaginii decât de rezolvarea în sine a problemei deciziilor J.

Să începem!

self coaching 

 1. Care sunt tipurile de decizii pe care le iei cu dificultate? 

Poate fi de folos a-ți nota câteva din situațiile frecvente în care îți este dificil să decizi. Sunt situații de lucru individual sau de echipă? În ce fel de activități apar aceste situații? Cum ai descrie una sau două situații concrete, în care te-ai întâlnit cu obstacole în procesul decizional?

A lua o decizie înseamnă, în principiu, a stabili că vor fi făcute anumite acțiuni, în anumite condiții, de anumite persoane. Tu poți fi decidentul (sau, altfel zis, ar putea să fie treaba ta să iei decizia) atunci când ai un interes legitim referitor la situația în care este necesară decizia. Atenție, însă, a putea fi decidentul nu implică, obligatoriu, că ar și trebui să fii decidentul! Poți avea dificultăți în a lua deciziile pe care ar trebui să le iei, la fel cum poți avea dificultăți în a lua decizii pe care nu ar trebui să le iei. De ce? Din variate motive!  

Tip: a avea dificultăți în a lua unele decizii este o problemă cu care toți oamenii, manageri sau nu, se confruntă. Nu toți oamenii, desigur, admit acest fapt. Ceea ce nu îl face mai puțin adevărat! A separa, din sfera deciziilor pe care le luăm sau nu le luăm, pe acelea care chiar sunt responsabilitatea noastră, de acelea care nu sunt, poate fi un prim pas, simplificator, în misiunea de a deveni mai buni decision-makeri.

self-coaching 

2. Cum se manifestă dificultatea în luarea acestor decizii? 

Care sunt acțiunile conexe deciziei care îți par dificile? Cum te descurci cu analiza argumentelor pro și contra deciziei? Dar cu argumentele care susțin alte opțiuni, alte decizii? Cum abordezi situațiile complexe, în care decizia ta impactează alte decizii, ale tale și ale altora? Cum gestionezi incertitudinea efectelor deciziei?

Tip: multe din acțiunile pe care le facem, atunci când, de fapt, avem dificultăți în a lua o decizie, sunt activități de ecranare, prin care încercăm, inconștient, să amânăm momentul deciziei, tocmai din nesiguranța acesteia, sau să diminuăm importanța deciziei, pentru a ne elibera de stress-ul aferent posibilității de a decide greșit, pentru a minimiza teama de eșec. Identificarea acestor acțiuni, prin care ne ascundem de decizie, ne ajută în a le înțelege și înlocui, treptat, cu alte acțiuni, mai puțin blocante. 

self-coaching 3. Care sunt angajamentele pe care, de fapt, ți le-ai asuma, prin respectivele decizii? 

Dacă faci exercițiul de creativitate de a-ți imagina decizia dificilă, deja luată… care sunt angajamentele și responsabilitățile, pe care ți le asumai, prin decizie? Ce urmează să faceți, ce urmează să încetați să faci, tu și cei impactați de decizie, acum, că decizia este luată? Care este nivelul de confort pe care îl percepi față de aceste angajamente?

Tip: Procesul decizional în sine reprezintă, rareori, problema reală care îți creează dificultăți în luarea deciziei. Asumarea angajamentelor pe care le implică decizia reprezintă, de fapt, dificultatea în luarea deciziei! Nu decizia în sine îți generează disconfort și nesiguranță, ci responsabilitățile și angajamentele pe care ți le asumi, prin decizie, îți generează disconfortul și nesiguranța. Îmbunătățirea abilității de a lua decizii începe, deci, de la îmbunătățirea abilității de asumare de angajamente și responsabilități.

self coaching 

4. Cum stai la capitolul asumării de angajamente și responsabilități?

Despre responsabilitate și angajament, am scris în trecut.

Cum ai descrie, în contextul deciziilor pe care le analizezi, stilul tău, în baza matricii de responsabilitate și angajament? Mai degrabă orientat către acțiune, sau către inacțiune? Mai degrabă orientat către locus extern de control, sau către locus intern? În ce măsură ți se potrivesc caracteristicile comportamentelor specifice stilului pe care l-ați identificat, în situațiile în care îți este dificil să decizi? Care stil de abordare față de responsabilitate crezi că te-ar ajuta, mai degrabă, în deciziile care acum îți par dificile?

Tip: Asumarea responsabilității și a angajamentelor este, în sine, un subiect de dezvoltare personală amplu, care afectează nu doar abilitatea de a lua decizii, ci și multe alte abilități. Te consideri “afraid of commitment”? Felicitări! Ai rezolvat deja problema luării deciziilor, și soluția constă în a-ți rezolva, la nivel personal, abilitatea de a-ți asuma responsabilități și angajamente!

 self coaching

5. Ce deschidere ai către corectarea unui angajament deja asumat? 

Cum procedezi atunci când îți dați seama că ai greșit când ai luat o decizie? Ce reprezintă, pentru tine, procesul de corectare a unei decizii? Cum te impactează, pe viitor, pentru situații similare, faptul că știi deja că ai luat o decizie greșită în trecut, în același tip de situație? Schimbi decizia sau abordarea, în situația prezentă, sau pur și simplu eviți, în prezent, situații similare, sau procedezi în vreun alt mod?

Tip: Deciziile corecte sau greșite sunt preferabile indeciziei, sau deciziei de a aștepta, deoarece câtă vreme o decizie corectă este ceea ce îți dorești, iar o decizie greșită îți permite să înțelegi că ai greșit, și, subsecvent, să corectezi, lipsa unei decizii te blochează.

Poate fi tentant să crezi că vei decide mâine, săptămâna viitoare, sau altcândva, dar dacă motivul pentru care amâni nu este unul asumat, ci este simplă evitare a angajamentului, ceea ce obții este că pierzi oportunitatea. O decizie neluată azi este o decizie pe care nu o iei niciodată. Aceeași decizie, luată mâine, este altă decizie. Până mâine, oamenii, contextul, se pot schimba. Chiar și tu te poți schimba, până mâine!

Thursday, 03 December 2015 15:29

Puterea vindecătoare a simplificării

Written by

"Aș face atât de multe alte lucruri, dacă nu aș fi așa stresat."

"Mi-ar plăcea să am o sănătate mai bună, dar sunt prea obosit/ă seara, pentru a mă apuca de sport."

"Aș vrea să petrec mai mult timp alături de cei dragi, dar obligațiile profesionale nu-mi permit."

"Aș vrea să încep o relație, dar nu am timp."

"M-am îngrășat și nu mă simt bine, dar nu am energie să mă țin de o dietă."

"Îmi doresc un week-end doar pentru mine, din păcate nu reușesc să rezolv tot ce se așteaptă, din jur, de la mine, nu apuc să plec."

- sunt doar câteva din răspunsurile frecvente pe care le aud la întrebarea: "Ce mai faci?"

Explorând în amănunt stările de fapt pe care le descriu persoanele din exemplele anterioare, reiese foarte repede un element comun: supraaglomerarea, care se manifestă prin:

  • Prea multe lucruri de făcut în paralel
  • Termene strânse
  • Dificultate în a delega (nu avem cui, sau necesită mai mult timp și efort a delega decât a rezolva noi)
  • Grad mare de incertitudine (rezultatele task-urilor noastre îi afectează și pe alții, în moduri pe care le putem cu dificultate estima, sau controla)
  • Solicitări care continuă să apară, din extern (de la manageri, colegi, prieteni, familie, etc), mai rapid decât reușim să le abordăm/rezolvăm. 
Puzzle 

 Toți acești factori externi de presiune, combinați, la nivel personal, cu factori de presiune internă, cum ar fi:

  • Simțul responsabilității față de rezultatele și acțiunile noastre
  • Convingerea că trebuie să facem toate aceste lucruri, că nu ne putem deroga de niciunele dintre ele, că am dezamăgi pe X și pe Y, sau chiar pe noi înșine, dacă nu ne-am îndeplini toate responsabilitățile 
  • Așteptarea sau teama - deseori nejustificate - că pot fi consecințe grave, dacă nu rezolvăm corect task-urile pe care le avem: la job, față de partenerul de viață, față de familie, față de prieteni, față de cercurile sociale în care trăim, față de societate, în general
  • Părerea (sau, mai degrabă, senzația) că, dacă eșuăm, nu vom reuși să gestionăm consecințele eșecului
  • Determinarea de a ne descurca singuri, fără a căuta, la rândul nostru, ajutor pentru unele din probleme, acolo unde există ajutor de specialitate, competent și eficient

generează acele răspunsuri pe care le-am parafrazat la început, răspunsuri care, de altfel, sunt oneste și reflectă cu grad mare de realism conceptul de stress, ca stil de viață, concept la care aderă - mai mult sau mai puțin conștient - multe persoane de succes din jurul nostru, poate chiar și tu însuți!

Stress-ul ca stil de viață este problematic, pe termen scurt, mediu și lung. Ce ne ajută să trecem cu vederea acest fapt este tocmai adeziunea pe care... deja ne-am dat-o pentru acest stil de viață. Credem, cu onestitate, că nu se poate altfel, că prețul succesului este tocmai acesta: stress-ul. Și că a schimba orice în stilul nostru de viață este dificil și riscant, pentru că... avem deja de făcut prea multe, unde să mai găsim loc pentru a schimba, pentru a începe să facem ceva diferit, ceva care să elimine din stress, ceva care să ne conducă mai degrabă către o zonă de echilibru?

 

Soluția este a elimina, în loc de a adăuga, responsabilități.

A ne simplifica, în loc de a ne complica, viața.

A renunța la ce nu aduce valoare, în loc de a începe noi lucruri, care să le repare pe cele pe care deja le facem, ineficient, cu consum prea mare de timp și de energie. 

În istoria umanității, soluția simplificării a fost aplicată în numeroase ocazii, într-o varietate de domenii socio-economice. Unul din domeniile recente în care observăm aplicat acest principiu (deși nu suficient de des cât ar trebui, probabil) este medicina preventivă: "Via negativa", în locul "Via positiva"*. Dacă mergi la medic prezentând simptomele unei boli, medicul te sfătuiește, întâi, să încerci să renunți la obiceiurile care generează boala ale cărei simptome le prezinți, abia apoi, dacă nu funcționează suficient de rapid sau de eficient această abordare preventivă, medicul îți recomandă să iei medicamente pentru a rezolva.

În acest mod, renunțând, în timp util, la obiceiurile care pot cauza boala (fumat, consum de alcool, mâncat necontrolat/nesănătos/nedietetic, etc), îți acorzi șansa de a nu avea de tratat, pe viitor, consecințele acestor obiceiuri, când efectele lor s-au produs deja, iar tu ești deja afectat de o boală pentru care, la acest moment, ești obligat să iei medicamente, să parcurgi proceduri, pentru vindecare, varianta renunțării la "nevinovatele" obiceiuri (care, cumulate, în timp, au generat boala), nemaifiindu-ți accesibilă.

Cum se aplică "via negativa", în locul "via positiva", dacă scopul nostru este de a ne îmbunătăți viața, de a ne schimba stilul de viață bazat pe stress cu un stil de viață bazat pe echilibru? Iată câteva exemple:

Problema

(Încearcă să elimini...)

Via negativa 

(În loc să adaugi...)

Via positiva 

Care ar fi, de fapt, soluția problemei?
"M-am îngrășat și nu mă simt bine, dar nu am energie să mă țin de o dietă."

Renunță la obiceiurile alimentare pe care le știi nesănătoase.

De exemplu, nu mai consuma excesiv: Cola, zahăr, prăjeli, mâncare de tip fast-food, pizza, grăsimi.

Nu încerca diferite diete "magice", bazate pe alimente-surogat (acele diete care îți completează mâncarea cu diverse combinații procesate - shake-uri de proteine, vitamine, și alți ziși nutrienți esențiali).

Dacă într-adevăr vrei să slăbești, corect, sănătos, sustenabil, găsește un specialist (de exemplu, un medic nutriționist bun) și urmează recomandările acestuia.

Dacă însă consideri că nu ai, momentan, resursele și motivația de a lucra cu un specialist, mai degrabă decât să îți complici viața, încercând, orbește, să adaugi tot felul de diete, alimente, principii ("via positiva"), mai degrabă încearcă să îți simplifici viața, renunțând la lucruri pe care deja le știi dăunătoare ("via negativa").

"Mi-ar plăcea să am o sănătate mai bună, dar sunt prea obosit/ă seara, pentru a mă apuca de sport."

Renunță la fumat.

Renunță la mersul cu mașina până la piață, muncă, sau alte locații situate la 10-15 minute de mers pe jos.

Redu orele de overtime.

Nu începe un antrenament sportiv în forță (sală, alergat), pentru care știi că nu ai momentan dispoziția fizică și mentală, pentru a îl susține.

Dacă într-adevăr vrei să începi să faci sport, corect, sănătos, sustenabil, informează-te asupra multor opțiuni posibile, și începe cu una care ți se potrivește. Poți face fitness, aerobic, înot, sport individual, sport de echipă, poți lucra cu antrenor personal sau în grupă, la o sală de fitness. 

Dacă însă consideri că, într-adevăr, ești prea obosit pentru a te aventura în lumea consumatoare de energie a sportului, mai bine renunță la obiceiuri care favorizează sau accentuează oboseala ("via negativa"), decât să încerci variate sporturi, pentru care nu te simți pregătit ("via positiva").

"Îmi doresc un week-end doar pentru mine, din păcate nu reușesc să rezolv tot ce se așteaptă, din jur, de la mine, nu apuc să plec."

Alege un week-end din următoarea lună, și anulează tot ce ai deja planificat pentru acel week-end.

Redu numărul de activități planificate pentru week-end-uri.

Când îți stabilești agenda pentru săptămâna viitoare, consideră că ai disponibile doar 6 zile (de luni până sâmbătă). După ce încerci asta o vreme, treci la a considera că ai disponibile doar 5 zile (luni-vineri).

Nu începe să faci planuri pentru acel week-end de vis, ideal, în care speri că vei merge, cândva, când se vor termina toate week-end-urile ocupate din prezent. Acel week-end ideal... nu va apărea niciodată, treburile pe care le rezolvi vor fi mereu înlocuite de alte treburi!

Nu accepta variate invitații la variate activități pentru următoarele week-end-uri, din moment ce îți dorești să aloci un week-end doar pentru tine! Vei reuși doar să îți ocupi, din timp, toate week-end-urile viitoare, unul câte unul.

Dacă, într-adevăr, ai dificultăți în a îți produce timpul liber pe care îl dorești, soluția pe termen lung și sustenabilă este de a îți îmbunătăți managementul timpului, și, implicit, de a-ți schimba stilul de viață, pentru a acomoda noile priorități.

Dacă însă deocamdată nu vrei să îți iei angajamentul de a schimba modul în care îți aloci timpul... măcar încearcă să eliberezi o parte din timp ("via negativa"), decât să îți rezervi și mai mult din timpul viitor ("via positiva"), amânând pe alte dăți ce nu mai ai timp să faci în prezent.

"Aș face atât de multe alte lucruri, dacă nu aș fi așa stresat."

Fă o listă a primelor 10 activități/griji/responsabilități care te stresează.

Renunță să mai faci una din cele 10 identificate.

Înjumătățește dățile în care faci o alta din cele 10 activități identificate.

Gândește-te la 2 activități din cele 8 rămase, și decide că le vei face, alternativ, în decursul aceleiași săptămâni (dacă ai făcut una din cele 2 activități, săptămâna aceasta, nu o mai faci și pe cealaltă, decât de săptămâna următoare).

Gândește-te la o relație care te stresează. Decide să nu te mai stresezi în următoarele 3 (4,5, 10) dăți în care interacționezi în relația respectivă.

Nu căuta explicații, argumente și scuze, pentru de ce ești stresat, și cum nu poți face acele multe lucruri visate.

Nu visa la lucrurile pe care pretinzi că le dorești, dacă nu ai avea de luptat contra acestui inamic - stress-ul.

Nu face mai mult din lucrurile pe care le faci deja, în speranța că le vei termina, și vei scăpa, astfel, de stress. Pe măsură ce termini lucruri, vor apărea altele.

Nu aloca și mai mult timp activităților care te stresează, concomitent cu a-ți îmbunătăți justificarea pentru de ce ești, de fapt, obligat, să procedezi astfel.

Dacă, într-adevăr, îți dorești să faci multe alte lucruri față de cele care te țin momentan ocupat, și care îți generează stress, soluția corectă, de perspectivă, sustenabilă, este de a-ți analiza, responsabil, viața și prioritățile, și de a-ți asuma necesitatea unor schimbări.

Dacă, însă, nu te simți pregătit pentru a-ți analiza viața și a lua decizii privind prioritățile și stress-ul... măcar încearcă să elimini, treptat, din factorii de stress pe care i-ai identificat deja ("via negativa"), în loc să te înhami la factori noi de stress ("via positiva"), în speranța că se vor acoperi reciproc sau vor dispărea, unii, de la sine.

Și dacă, citind situațiile de mai sus, și propunerile mele de a elimina din ceea ce faci deja, pentru a-ți simplifica viața, în loc să ți-o complici și mai mult, ai gândit, măcar o dată: "Da, sigur, asta NU este aplicabil la mine, pentru că... și pentru că... și pentru că...", te invit:

  • să renunți la următoarele 5 minute, în care ai da curs gândului anterior, încercând să găsești argumentele cele mai convingătoare ("via negativa")
  • să parcurgi următorul exercițiu de self-coaching ("via positiva")

  1. Care este primul lucru care îți vine în minte, la care, dacă ai renunța, pe termen scurt, te-ai destresa, relaxa, chiar bucura, un pic?
  2. La ce ai putea renunța, dintre activitățile planificate pentru mâine?
  3. Ce ai vrea să nu mai faci, dintre activitățile planificate pentru săptămâna curentă?
  4. Cu ce ai înlocui oricare dintre activitățile identificate anterior, dacă ai decide să nu le mai faci?
  5. La ce activitate, din cele pe care le faci de obicei sau din obișnuință, ți-ar plăcea să renunți? 

 *Expresiile "via positiva" și "via negativa" provin din limba latină, și au fost folosite inițial pentru a desemna două abordări diferite ale spiritualității (mai precis, ale descrierii ideii de divinitate), abordarea afirmativă ("via positiva"), constând în descrierea tuturor atributelor divinității și abordarea negativă ("via negativa"), constând în descrierea a ce nu este divinitatea.

În cartea Antifragile, Nassim Nicholas Taleb extinde sfera semantică a celor două noțiuni, ca reprezentări metaforice ale principiilor adăugării și eliminării, sens în care au fost utilizate și în articolul curent.

 

 

Thursday, 19 November 2015 13:09

Dezamăgirea - a o depăși sau a o evita?

Written by

Dezamagirea

Dezamăgirea este unul din sentimentele negative despre care oamenilor le place să discute. Astfel că am decis să-l analizez, cu scopul de a aduce în discuție cum am putea să reacționăm ulterior dezamăgirii

  • Pentru a ne înțelege și gestiona gândurile, sentimentele și acțiunile, 
  • cu minim consum de timp, energie și negativitate,
  • și distrugând cât mai puțin posibil relația care a generat dezamăgirea. 

De ce credeți că auzim frecvent povești despre dezamăgiri? 

Probabil că nu din cauză că dezamăgirea este, în vreun fel, unul din sentimentele negative cele mai frecvente (probabil nici nu ar fi posibil un top al sentimentelor negative, după frecvența apariției lor), ci, mai degrabă, din cauză că este mai ușor să vorbim despre dezamăgire, decât despre alte sentimente negative, cum ar fi tristețea, enervarea, frica, supărarea, rușinea, dezgustul.

De ce ne este mai ușor să vorbim despre dezamăgire, comparativ cu alte sentimente negative?

Poate pentru că dezamăgirea, prin însăși esența ei, implică întotdeauna și o culpă a altcuiva, a persoanei care ne-a dezamăgit, astfel că a descrie situația care a dus la sentimentul în cauză este o bună oportunitate de a ne deroga de responsabilitatea proprie și de a dezbate, detaliat, responsabilitatea persoanei care ne-a “provocat” dezamăgirea.

Dacă suntem și buni povestitori și avem un pic de asertivitate, probabil reușim chiar să ne găsim aliați, atunci când povestim despre dezamăgirile prin care am trecut, ceea ce ne confirmă, retroactiv, că am avut dreptate să ne simțim dezamăgiți și să reacționăm cum am făcut-o… În realitate, însă, efectul pe care îl obținem asupra noastră atunci când spunem altcuiva o poveste convingătoare despre dezamăgirile noastre este că reușim să creăm un triunghi dramatic stabil, cu noi în rolul de Victimă, și cu interlocutorul trecând glorios de la Salvator la Persecutor. Deci nu este prea productiv, nici pentru noi, nici pentru interlocutori, să ne abordăm dezamăgirile ca subiecte picante de conversație, chiar dacă ne este foarte la îndemână, adesea, să acționăm exact astfel.

“Am reacționat așa pentru că el a ridicat tonul, și nu mă așteptam.”, ”Cum a putut să facă asta?”, “Eu îmi vedeam de treaba mea, când ea, din senin, a făcut ceva care m-a surprins total…

De câte ori ți s-a întâmplat să fii invitat/ă într-o discuție care începea cu replicile de mai sus, sau cu altele similare? De câte ori ți s-a întâmplat să fii chiar tu persoana care inițiază o discuție cu una din replicile de mai sus, sau similare?

Ce urmează este o descriere a unei succesiuni de fapte, care, de cele mai multe ori, îl prezintă pe povestitor în postura de a fi fost, cumva, dezamăgit, de prestația, acțiunile, gândurile sau sentimentele altor oameni.

Scena și personajele diferă. Că e vorba de ceva romantic/afectiv, sau de ceva banal/cotidian, sau de ceva de la muncă/mediu profesional, sau din comunitate/presă/politică, sau din grupul de prieteni, sau din familie, poveștile despre dezamăgiri au 4 elemente comune:

  • Dezamăgitul 
  • Dezamăgitorul 
  • Așteptarea neîndeplinită 
  • Sentimentul negativ de dezamăgire, cu care „rămâne dezamăgitul

Nu îmi propun să explic mecanismele psihologice ale generării sentimentului de dezamăgire. Dacă vrei să afli cum ai ajuns în situația respectivă, cum “s-a generat” dezamăgirea, și, mai ales, ce poți să faci pe viitor pentru a te feri de situații similare, recomand 2 opțiuni:

  • Citești cartea “Games People Play” a lui Eric Berne, pentru a studia pe cont propriu jocurile psihologice. Orice dezamăgire are la bază un joc. Cu cât e mai amplă dezamăgirea, cu atât mai complexe și de durată sunt jocurile pe care cei doi participanți la relația de dezamăgire și le-au asumat unul față de celălalt, în timp, mai mult sau mai puțin conștient. 
  • Apelezi la un coach, care te ajută să înțelegi, în baza întâmplărilor pe care le-ai trăit deja, care a fost rolul tău, care al celuilalt, și cum poți acționa altfel, în prezent, pentru a te proteja de dezamăgiri și a îți îmbunătăți relațiile, aducând în acestea mai mult timp pentru sentimente și interacțiuni autentice, în detrimentul jocurilor care, dincolo de tot consumul emoțional pe care ți-l generează, se și termină, întotdeauna, cu ambii participanți pierzând.

Găsești mai jos un set simplu de întrebări, cu ajutorul cărora poți să faci self-coaching (coaching cu tine însuți).

Te invit să încerci, data viitoare când îți dorești să te concentrezi pe o dezamăgire pe care ai trăit-o, să parcurgi întrebările următoare, la care să îți răspunzi cu cât mai multă sinceritate:

  1. Consideri că ai fost dezamăgitul, sau dezamăgitorul?
  2. Care au fost așteptările tale, de la celălalt și de la relație?
  3. Care crezi că au fost așteptările celuilalt?
  4. Cum ai verificat alinierea între așteptările tale și ale celuilalt de la relație?
  5. Cum ai abordat situația după ce ți-ai dat seama că nu ți s-au îndeplinit așteptările?
  6. În prezent, ce părere, atitudine și sentimente crezi că are, față de tine, persoana cealaltă implicată în dezamăgire?
  7. Ce părere, atitudine și sentimente ai tu, în prezent, față de persoana cealaltă?
  8. Care apreciezi că a fost contribuția ta, la crearea situației dezamăgitoare?
  9. Care apreciezi că a fost contribuția celuilalt?
  10. Ce deschidere ai avea, în prezent, către a clarifica, împreună cu celălalt, dezamăgirea?

Dacă nu îți este clar ce acțiuni rezultă din răspunsurile la care ai ajuns, sau cum poți folosi aceste răspunsuri, încearcă să lucrezi cu un coach. Self-coaching-ul este o abilitate care se învață ușor, după ce lucrezi un pic cu un coach profi și care ți se potrivește.

Thursday, 22 October 2015 16:40

Timpul liniar și timpul circular

Written by

Managementul timpului sau managementul percepției asupra timpului?

 

Dacă aș realiza un top al celor mai frecvente răspunsuri pe care le primesc, în conversații profesionale sau personale, la întrebarea: “Ce te oprește să faci asta?” (unde “asta” reprezintă orice, de la lucruri mărunte, cotidiene, până la realizări majore și obiective individuale pe termen mediu-lung), motivația “Nu am timp” s-ar situa, cu certitudine, pe primul loc.

Așadar, managementul timpului impactează, direct, succesul pe care îl avem în a ne atinge obiectivele și, implicit, în a trăi armonios cu realizările pe care le avem? Și, dacă este așa, cum am putea să ne îmbunătățim vizibil abilitățile de a ne coordona timpul, așa încât să ne punem în valoare și să utilizăm, cât mai bine, beneficiile pe care “timpul” ni le poate aduce, dacă l-am avea suficient?

Cred că un bun punct de plecare pentru soluție este redefinirea sistemului de referință în care apreciem timpul. Sau, mai degrabă, extinderea acestuia, față de ceea ce folosim deja!

Ce este, de fapt, timpul pe care ne plângem că nu îl avem? Este o resursă? Este ceva ce putem avea, câștiga, pierde, controla? Este o percepție asupra unor alte resurse? Este un concept imaterial interesant, poate, pentru polemici filosofice, dar greu tangibil, material? Sau este cu totul altceva?

O căutare rapidă pe net o să ofere, oricui, o sumedenie de alternative. Vă invit să vă alocați 5 minute (să vedem de unde le găsiți…) pentru a schița un răspuns. Ce este timpul, în percepția voastră?

Există două viziuni complementare și, desigur, polar opuse, asupra noțiunii de timp: viziunea occidentală, conform căreia timpul este liniar, ca o săgeată dinspre trecut către viitor, și viziunea orientală, conform căreia timpul este circular, ciclic, fără început și sfârșit.

A explora cele două reprezentări, occidentală și orientală, pare filosofic, la o primă vedere. Dar… nu este! Sau, mă rog, poate fi, doar că rezultatul explorării este imediat aplicabil, în inițiativa de a ne extinde sistemul de referință în care apreciem timpul! Pentru că majoritatea problemelor pe care le avem, în managementul timpului în viziunea occidentală, derivă tocmai din negarea acelor etape și zone din viața noastră unde viziunea orientală ar fi mult mai potrivită, și chiar ar atenua semnificativ efectele negative ale timpului liniar!

Să vedem un pic, comparativ, care e legătura între timp, linii și cercuri. 

Timp liniar

Timp circular

Unde se aplică?

În Europa, continentul american, și compatibil cu sistemele de drept romano-germanice și de common law.
În Asia, Africa, și compatibil cu sistemele de drept tradiționale-religioase. 

Motto:

“You will never find time for anything. If you want time, you must make it.” 

― Charles Buxton
“Here we are, trapped in the amber of the moment. There is no why.” 
― Kurt Vonnegut

Past-Present-Future

Momentele de timp relevante

Trecutul, prezentul și viitorul sunt tratate ca elemente de sine stătătoare, relevante în viețile oamenilor. 

Prezentul, aici-acum, este considerat singurul element relevant în viețile oamenilor.

Trecutul este referit doar prin prisma realizărilor care au efect în prezent.

Viitorul este referit doar în măsura în care activitățile prezentului determină un anumit viitor.

Tranziția între momentele de timp relevante

Trecerile de la trecut, la prezent, de la prezent, la viitor, sunt marcate de relații cauzale (o acțiune/inacțiune determină un rezultat, totul se întâmplă cauză-efect).

Trecerile de la trecut, la prezent, și de la prezent, la viitor, au loc prin transformarea diferitelor momente prezente, aici-acum, în alte momente prezente, viitoare.

Managementul timpului

Controlul relațiilor cauzale (ce trebuie făcut în prezent, pentru a valorifica trecutul, în realizarea viitorului) este un element relevant în viețile oamenilor. Controlul transformării prezentului, într-un alt prezent, este elementul relevant, de controlat în viețile oamenilor.
 

Puterea timpului

 “You may delay, but time will not.”

Benjamin Franklin

 “Time is a created thing. To say 'I don't have time,' is like saying, 'I don't want to.”
Lao Tzu

Relația între timp, succes și eșec

Succesul și eșecul sunt, deseori, asociate trecutului sau viitorului, ceea ce generează sentimente negative, în prezent (regret, tristețe, supărare, frustrare).

Oamenii își justifică rezultatele (pozitive sau negative), prin invocarea unui moment de timp, trecut sau viitor, în detrimentul prezentului („Pe atunci, făceam… și era frumos… dar acum…”, “Când se va împlini cutare sau cutare condiție, va fi bine”, etc).

Succesul și eșecul sunt, deseori, asociate prezentului, și atitudinii persoanei, în prezent, ceea ce generează sentimente puternice (pozitive sau negative), față de prezent, și sentimente din zona indiferenței sau a ignorării, față de trecut și viitor.

Oamenii își prezintă rezultatele, în prezent, accentuând ceea ce este vizibil, aici-acum, și amintesc de trecut sau referă viitorul doar tangențial față de momentul prezent, prin indicarea legăturii cu prezentul, dacă acesta există (“Acum fac… și după ce voi face timp de… asta… urmează să fac…).  

Problemele în managementul timpului

Occidentalii au dificultăți în a valorifica prezentul aici-acum, și pun accent pe trecut și pe viitor. Orientalii au dificultăți în a valorifica trecutul (care nu mai există) și a planifica viitorul (care nu există încă), în schimb se concentrează foarte mult pe a valorifica momentul prezent.

Condiționările impuse de timp

Există termene stricte, a căror nerespectare atrage, deseori, sancțiuni.

Există termene orientative, sub formă de intervale de timp, a căror nerespectare atrage doar imposibilitatea persoanei de a beneficia de ce era disponibil în intervalul de timp respectiv, deseori fără a atrage sancțiuni.
   Calitati personale

Calitățile personale pozitive, în raport cu timpul

Calitățile personale conexe respectării termenelor (punctualitate, planificare) sunt apreciate ca pozitive (contează să ajungi la timp).

Calitățile personale conexe trăirii intense a momentului prezent sunt apreciate ca pozitive (contează mai puțin că nu ai ajuns la timp, acum, că ești aici, contează ce atitudine vei avea).

Disciplinele promovate, pentru utilizarea mai eficientă a timpului

Sunt promovate discipline de dezvoltare personală pentru controlul trecutului:

  • Terapie, cadre de referință psihologice pentru integrarea trecutului în prezent
  • Analiza datelor istorice (trecute), pentru a formula concluzii despre prezent

și viitorului:

  • Planificare, estimare, previziune, modelarea viitorului 
  • Managementul riscurilor 

Sunt promovate discipline de dezvoltare personală pentru maximizarea prezentului

  • Mindfulness (trăire acum-aici) 
  • Pozitivitate 
  • Cadre de referință bazate pe acceptare, pentru integrarea evenimentelor negative în viața personală 
  • Practici ale echilibrului între perechi de contrarii (work-life, efort-relaxare, dinamism-statică, …) 
  • Practici de bunăstare personală, care adresează minte-trup-suflet (practici sportive, practici spirituale) 

Nu e necesar să accentuăm că mediul profesional românesc aplică sistemul timpului liniar, la fel ca și majoritatea culturilor vest-europene. Implicit, managementul timpului, pe care îl facem pentru a avea succes în profesie, aici, este de multe ori, strict, tensionat, procedurizat, cu termene și cu sancțiuni pentru neîncadrarea în acestea.

Implicit, performanța profesională necesită dobândirea și aprofundarea de abilități și aptitudini conexe disciplinelor de dezvoltare personală pentru control al trecutului și viitorului. Trebuie să devenim buni planificatori, să știm să gestionăm riscurile, să putem analiza informațiile trecute pentru predicția viitorului, etc.

Altfel zis, a fi performanți profesional, într-un mediu care aplică timpul liniar, cum este și cel local, necesită a fi capabili să controlăm trecutul și viitorul. Ceea ce ne generează un dezavantaj foarte mare față de prezent, pe care nu prea îl trăim acum-aici. De fapt, nici nu prea observăm, de multe ori, prezentul, fiind foarte prinși în a capta trecutul și a fugi către viitor.

Care ar fi soluțiile?

Pentru început, a conștientiza faptul că niciun mediu și nicio percepție asupra timpului nu ne sunt impuse, fără acordul nostru. Ceea ce înseamnă că nu ne oprește nimic din a fi performanți profesional, gestionând eficient timpul liniar, așa cum cer exigențele mediului profesional, și din a deveni performanți, în afara profesiei, învățând să aplicăm timpul circular!

 

Optiuni

Un al doilea pas ar putea fi să aducem beneficiile timpului circular și în mediul nostru profesional, după ce am învățat să îl utilizăm. Ce ne oprește din a ajunge la timp la ședințe (timp liniar, focus pe termene) și a conduce ședințele respective astfel încât toți participanții să se simtă confortabil, apreciați, ascultați (timp liniar, focus pe prezent), iar întreaga experiență a ședinței să fie una pozitivă, în care chiar și extremele sunt acceptate?

 

Și un al treilea pas ar putea fi să trecem către echilibrul între timpul liniar și cel circular, și să integrăm în viața noastră, întreagă, fără delimitare între profesional și personal, avantajele ambelor reprezentări ale timpului. A îmbina planificarea timpului liniar, cu trăirea pozitivă, aici-acum, a timpului circular, sau a îmbina analiza datelor trecutului cu practici ale echilibrului între perechi de contrarii, sau a îmbina terapia pentru un trecut nu neapărat fericit, cu cadre de referință bazate pe acceptare sau cu practici de bunăstare personală iată cum ar putea conviețui, armonios, elementele progresive din ambele viziuni asupra timpului!

Și, dacă v-ați regăsit în vreuna dintre invitațiile la a schimba ceva în percepția voastră asupra timpului, sau în managementul timpului, vă invit să faceți primul pas, acela de a acționa către schimbarea pe care o intuiți, acum-aici. Pentru că, așa cum spunea Papa Ioan Paul al-II-lea

"The future starts today, not tomorrow."

Sunday, 08 March 2015 21:57

Responsibility

Written by

"The price of greatness is responsibility." ~Winston Churchill

The following matrix describes four type of approaches towards responsibility, depending on two personal orientations (axes):

  • Action or inaction – represents a person’s preference towards doing things (action) or not doing things (inaction)
  • Internal or external locus of control. The locus of control represents a person’s belief as to who controls one’s destiny. Persons with internal locus of control believe that they determine, in a significant proportion, the outcome of their actions/inactions, while persons with external locus of control believe that external factors (other people, organizations, divinity, and so on) determine, in a significant proportion, the outcome of their actions/inactions.

The four resulting quadrants are not good or bad, they are simply configurations of personal preferences. A person will most probably identify familiar traits in one of the quadrants, for the majority of the person’s approaches towards responsibility and commitment, and could also identify instances when he/she positions into all other three quadrants.

The characteristics that were analyzed for each personal orientation (quadrant) are:

  • Responsibility – what a person does when confronted with the prospect of new responsibilities
  • Commitment – what a person does after assuming/accepting new responsibilities
  • Conflicting commitments – what a person does when confronted with conflicting commitments (conflicting commitments = commitments that draw upon the same pool of resources and somehow impede each other)

Why is it relevant to consider our attitude towards responsibilities and commitments?

How do these attitudes affect ourselves and others?

Do we help our objectives, or rather hinder them, by displaying these attitudes?

And, most important, how aware are we of our attitudes towards responsibilities and commitments?

I invite you to think about it!

Wednesday, 29 January 2014 00:32

Acceptarea

Written by
Because one believes in oneself, one doesn’t need to convince others.
Because one is content with oneself, one doesn’t need others’ approval.
Because one accepts oneself, the whole world accepts him or her.
Lao-Tzu
Lao-Tzu

Ce este și ce nu este acceptarea? Am scris mai demult despre deschidere. Invitația la explorare pe care o adresam atunci era către întrebarea “de ce este important să fim deschiși?”.

Răspunsul la care am ajuns (unul dintre multiplele răspunsuri posibile, de altfel) era că există o dependență subtilă și directă între deschidere - cunoaștere de către ceilalți - autocunoaștere - încredere!

De la a fi deschis până la a accepta – ce se mai întâmplă, oare? Ce provocări întâmpinăm dacă vrem să facem mai mult decât a fi deschiși, dacă vrem să chiar acceptăm stiluri, idei, modalități de viață, total diferite de ale noastre? Într-o formulare mai simplă, ce înseamnă a îi accepta pe ceilalți, atunci când diferențele sunt vizibile și semnificative?

Cred că a accepta este diferit de a îți însuși sau a fi de acord cu persoana/sistemul/viziunea diferită. A accepta inseamnă pur și simplu a permite posibilitatea că și o altă variantă decât a ta poate fi corectă, frumoasă, coerentă, și… merită respect, în aceeași măsură în care ceea ce ești tu și arăți celorlalți despre tine, reprezintă o posibilitate corectă, frumoasă, coerentă și care… merită respect.

Cum se manifestă acceptarea? Cum îți dai seama despre tine că știi să accepți ceea ce e diferit? Cred că asta diferă de la persoană la persoană. Pentru voi cum este?

acceptance

Și o ultimă invitație la introspecție și analiză, pentru a concluziona, fără a încheia subiectul :) De ce este importantă acceptarea? Ce valoare aduce existenței voastre faptul că sunteți acceptați, de diferite persoane, grupuri, sisteme de valori? Ce valoare vă aduce vouă, individual, faptul că acceptați la voi în viață, persoane și sisteme de valori diferite de ale voastre?

JoomShaper